|
Aktivitetspedagogikens teori
med inledning
av
Esbjörn Hellström,
Fil. Dr. i pedagogik
Åter till startsidan
Dr. Elsa
Köhlers bok ”Aktivitetspedagogik”, publicerades 1936. Under mina tidiga
universitetsstudier i pedagogik, fann jag begreppet Aktivitetspedagogik
i 1946-års skolkommissions betänkande (SOU 1948:27). Boken fanns inte på
bibliotekets hyllor så jag fick beställa den ur magasinet i källaren.
Den var dammig när jag fick den i min hand. Man kan fråga sig hur mycket
värdefull vetenskap som samlar damm i magasin. Resultaten av forskarmöda
tycks slockna med tiden. Jag läste de gulnande sidorna och fann
uppgifter jag kunde knyta till nutiden. Vad har hänt med Köhlers
forskningsresultat? Högskolan har i sitt uppdrag den ”den tredje
uppgiften”, att samverka med det omgivande samhället och informera om
sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid
högskolan kommer till nytta (HL). Bäst före datums anges inte.
Ungefär
vid samma tid som jag fick boken i min hand intresserade sig även
doktoranden Lars Karlsson för Elsa Köhler som 1998 resulterade i
avhandlingen; ”Leka, lära, öva, arbeta, verkskapa. Elsa Köhler en
österrikisk aktivitetspedagog i Sverige”. Elsa Köhler medverkande i
socialdemokratiska ”Wiener Schulreform” 1919. Hon fick kontakt med
Sverige och vistades här omgångar, dock utan att få fast tjänst. Som
tysktalande utlänning fick hon känna av den vanliga
främlingsfientligheten, xenofobin. Dessutom presenterade hon
vetenskapligt grundade uppfattningar som var främmande både i Österrike
och Sverige. Med sina forskningsresultat utmanades den traditionella
skolkulturen och pedagogiken. 1946-års skolkommission (s) visade som
sagt intresse att förnya och bygga skolverksamhet på vetenskaplig grund.
Utan försörjningsmöjligheter i Sverige återvände Köhler till det
nazistiskt styrda Wien och avled fyra år efter att boken publicerats i
Sverige.
Aktivitetspedagogiken, som en variant av reformpedagogik innebar en
möjlig utvecklingsinriktning. Svårigheter att tillvarata
reformpedagogiska erfarenheter har jag undersökt i min egen forskning.
Socialdemokratin ofta i politisk enighet, förmådde inte nyttiggöra sig
reformpedagogisk-aktivitetspedagogisk teori och praktik. Kriget ledde
inte bara till ofattbart lidande och död, utan även att ekonomiska,
kulturella och vetenskapliga värden tog skada och omintetgjordes, vilket
även tycks ha drabbat Aktivitetspedagogiken. Ekonomi hämtar sig i regel
efter viss tid. Vilket inte kan sägas om kulturella och vetenskapliga
värden. Anglo-amerikanska värden intog efter kriget en dominerande
ställning. Det var en tid svårt att finna internationella databaser på
tyska.
Elsa
Köhler nämner i sin text pedagogiskt och biologiskt-psykologiskt
tänkande. ”Biologiskt” tänkande blev med nazismen kontaminerat. Ännu i
dag har psykologin en svag ställning i lärarutbildningen och först på
senare år diskuteras skola och hjärnforskning offentligt, t.ex.
neuropedagogik. Ingen skulle i dag ifrågasätta hjärnans betydelse för
skola, lärande och bildning. Likväl missar nuvarande skolan ”learning by
doing”, lärande i sociokulturella miljöer som komplement till den
traditionella Lutherska bokskolan.
I den
följande texten bidrar Elsa Köhler i en diskussion kring ”arbetsskola”
och aktivitet. Den traditionella skolpedagogikens anhängare kritiserar
med rätta viss pedagogik. Vad som orsakar problemen tål att undersöka,
därtill används skattemedel att finansiera pedagogisk forskning, om än i
begränsad omfattning. Därför behövs en offentlig diskussion kring skola,
lärande och bildning både inom vetenskap och politik. Frågan gäller
”hållbart lärande”.
Sedan
boken Aktivitetspedagogik kom ut har det hänt mycket i världen.
Ekonomiska problem kan mätas i pengar. Nu mäts pedagogiska problem i
poäng. Pengar och poäng kan beräknas i kvantitativa mått. Beträffande
pengar som mätenhet lämnar jag diskussionen till andra. Om poäng mäter
läroplanernas resultat återstår att diskutera. De kunskaper som
reformpedagogiska och aktivitetspedagogiska ansatser leder till är
kvalitativt andra än de kunskaper som ofta redovisas med poäng.
Kunskaper och kunskapande torde anses värdefull om de bidrar till
människors och samhällets utveckling, vilket inte tycks vara fallet.
Kunskap och kunskapande mätt i livskvalitet, utmanar pedagogiken och
pedagogisk forskning som samhällsnytta.
Den
följande texten är skriven för mer än sjuttio år sedan.
Formuleringssätt, språk och referenser är föråldrat, men dess innehåll
är aktuellt. Frågor som lyfts är fortfarande angelägna, en erfarenhet
Elsa Köhlers forskning delar med flera av pedagogikens ”giganter”, som
t.ex. L S Vygotskij, samtida med Köhler. De forskningsresultat som dr.
Elsa Köhler åberopar förtjänar att tillsammans med andra prövas mot den
verklighet som gäller i dag. Pedagogiska teorier och erfarenheter kan
både komplettera och utmana den politiska och teknokratiska styrningen
av dagens skola. Det finns anledning att intensifiera utvecklingsarbetet
för att nå uppställa mål. Historien har alltid något att lära nutiden
för framtiden. Med dessa mina funderingar kring en angelägen text
överlåter jag till läsaren att själv bilda sig en uppfattning om
Aktivitetspedagogiken.
I det
följande återger jag första delen, ett utdrag ur en dammig bok som med
åren likt det goda vinet vinner i kvalitet.
Den
aktivitetspsykologiska
bakgrunden
Allmänna utvecklingslagar
av Dr Elsa Köhler 1936
Redan i inledningen ha vi
framhållit, att pedagogiskt och biologiskt-psykologiskt tänkande närmat
sig varandra. Vi ta upp detta för pedagogikens historia betydelsefulla
symptom och anknyta här en ny argumentation. När Dewey, Decroly,
Ferriere, Montessori och andra gjorde hänvisningar till "livets lagar",
så överförde de det pedagogiska problemet till ett område, som inte var
dess eget. För dem såsom vetenskapligt orienterade pedagoger var detta
samband mellan pedagogiken och biopsykologin en nödvändighet. Men även
icke vetenskapsmän, såsom Gläser och Rössger, förstodo att det gällde
biologin, när de krävde en "arbetsskola". Den senare uttrycker sig
synnerligen tydligt: "I grund och botten betyder arbetsskolans tanke
ingenting annat än den ofrånkomliga överflyttningen av den biologiska
utvecklingstanken till - pedagogiken. Och denna tanke kommer att
tvinga skolan till en reform inifrån utåt". Dessa aningar medförde
emellertid en avsevärd risk, i den mån nämligen, som man lade beslag på
begrepp, som åtminstone då ännu inte hade analyserats. Vid närmare
eftertanke måste det ju synas nästan groteskt, att tusentals människor
kunnat begagna sig av termen "arbetsskola", utan att de på allvar ställt
sig den elementära frågan, vad begreppet "arbete" egentligen
skall anses innefatta. Vidare måste det anses synnerligen vilseledande,
att man i Tyskland bibehåller termen "arbetsskola", medan man i andra
länder i stället talar om "Ecole active", "Ecale par la vie pour la vie"
etc. etc.
Det omdöme som ovan
fällts om grundbegreppet arbete, torde också kunna gälla för de
olika riktningarnas grundprinciper. Hela den pedagogik, som växte
upp i skuggan av namnet "arbetsskola", liksom många andra berömda
skolförsök, har i åratal släpat med sig och besvärats av ett flertal
skäligen outredda frågor, i vilka dock åtskillig latent psykologi
framskymtar. Att dessa försök ändock haft framgång visar, att de trots
allt - aningsvis - måste ha följt en psykologiskt riktig linje i
människans själsliv. De förklaringar och utläggningar som lämnades, voro
däremot ganska otillfredsställande, bl. a. därför, att deras beviskraft
var alltför ringa. Det som ännu fattades var en oförbehållsam
konfrontation och en ärlig diskussion med den vetenskap, som sysslar
just med det själsliga livets genomforskande, nämligen psykologin.
Detta bristande samarbete
mellan de två vetenskaperna behöver emellertid inte bli föremål för
klander, enär psykologin vid denna tid hade sina egna metodiska
svårigheter. Den sysslade mera med elementerna inom själslivet än
med dess struktur, dynamik och utveckling. Numera är dock
läget ett helt annat. Efter 25 års forskning och diskussion är den
psykologiska vetenskapen i stånd att ta itu med mycket mera
komplicerade problem, och den kan använda nya metoder för deras
lösning.
Vi skola nu göra ett
försök - och det är veterligen första gången så sker - att analysera
aktivitetspedagogikens väsen samt dess viktigaste principer
med hjälp av psykologiska forskningsresultat, för att ur denna
konfrontation sedan söka dra nya slutsatser för uppfostran.
Därvid åsyfta vi även att så småningom kunna få fram en enhetlig
terminologi och att undersöka, om inte några viktiga livsproblem blivit
förbisedda på aktivitetspedagogikens förvetenskapliga stadium.
Den första åtgärd, som
bör vidtagas, torde vara att utreda själva begreppet "aktivitet".
I inledningen begagnade vi detta begrepp syntetiskt, liktydigt med
'"självverksamhet", och därigenom sökte vi underlätta den korta
historiska överblick, som där behövdes. Nu är det vår skyldighet att
söka tränga djupare in i begreppet, som är det bärande i hela vår
forskning.
Med aktivitet mena vi
hela den dynamik hos människan, genom vilken hon i
självbevarelsesyfte söker komma till rätta med kringvärlden (tingen och
medmänniskorna), för att stegra de egna livsfunktionerna och för att
bemästra situationen.
Därest man gör
psykologiska forskningar på detta komplicerade och svårarbetade område,
skapas en aktivitetspsykologi, en forskning alltså, som ger oss
besked om människans växande förmåga att anpassa sig efter en situation
samt att utveckla de behövliga relationerna till tingen och
medmänniskorna.
Innan vi fortskrida på
denna tankeväg, må en parentes inskjutas. Efter ett föredrag, som förf.
höll i Sverige, uppstod diskussion om skolaktiviteten. En av talarna
yttrade ungefär följande: "Det är nog bra med aktivitet i skolan, men
bredvid denna behövs något annat". Av yttrandet framgår, att opponenten
givit ordet "aktivitet" en enbart ur skolmannens erfarenhet härstammande
tolkning. Ungefär följande torde ha föresvävat honom: "I
historieundervisningen t. ex. kan man låta barnen tillverka vikingarnas
vapen eller rita föremål från denna tid, ja t. o. m, låta dem
dramatisera scener ur deras liv; detta kan kallas för 'aktivitet'. Men
det behövs också något annat, nämligen att åhöra lärarens
förklaringar, att läsa lämplig litteratur m. m.". Under diskussionens
lopp preciserade talaren sin uppfattning ytterligare; det blev tydligt,
att han med "aktivitet" i skolrummet menade - manuell verksamhet.
Denna uppfattning av aktiviteten torde vara ganska utbredd men bör
undanröjas, om man vill komma fram till ett entydigt, för hela
pedagogiken gällande begrepp.
Låt oss antaga alldeles
samma situation som nyss: en lektion om vikingarna. Begreppet
"aktivitet" i psykologisk mening omfattar allt som ett
barn företager sig, när det sysslar med uppgiften "vikingarna" samt
förses med lämpligt material för eget sökande. För oss är även
barnets uppmärksamhet när läraren tar ordet, dess läsning, ja även dess
tysta tänkande och dess samarbete med kamraterna - "aktivitet" i ordets
bästa mening. Och när eleven får en uppgift och inställer sig på denna,
så tala vi även här om "aktivitet", dock med den skillnaden, att vi här
stöta på en differentia specifica och måste skilja på reaktiv
hållning och spontan hållning. Den spontana hållningen visade sig
i de första exemplen, den reaktiva i barnets underkastelse under
uppgiften. Men även den reaktiva hållningen kan förvandlas till
en spontan sådan i det ögonblick, då eleven gör lärarens uppgift till
sin egen, och av sig själv ger sig ut på upptäcktsfärd efter medel
och nya frågor. Så långt parentesen.
Att göra begreppet
"aktivitet" till hörnstenen för ett helt pedagogiskt system innebär, att
denna pedagogik uppbygges så, att elevens h e l a dynamik
indrages däri såsom en väsentlig faktor. Detta medför emellertid
sådana konsekvenser, att uppfostrarens hela inställning kommer att
påverkas därav. För att bättre få grepp på nödvändigheten av en dylik
omställning, böra vi återgå till definitionen. I enlighet med denna
uppfatta vi aktiviteten såsom människans hela dynamik att i en given
situation klara sig - såväl med tingen som med medmänniskorna. Den som
genomtänker detta sakförhållande måste, innan han drar några pedagogiska
slutsatser därav, ta under övervägande, om det verkligen är
önskvärt, att eleven får allt större duglighet och säkerhet i att
"bemästra sin livssituation". Denna orientering, som dock är avgörande,
torde knappast vara svår. Ja, vi anse till och med, att sakförhållandet
har karaktären av ett axiom och alltså inte behöver något bevis. Att
den som kan reda sig själv i livets mångfaldiga situationer är
dugligare än den som inte kan detta, lär väl inte bestridas av
någon. Aktivitetspedagogiken vill nu med bättre genomtänkta och mera
genomexperimenterade medel söka nå detta mål, som säkerligen i alla
tider föresvävat uppfostrarna. Även under lärdomsskolans mörkaste tid
gladde man sig åt de elever, som genom självverksamhet överskredo
skolans förstelnade kunskapspensum. Om nu detta mål kan anses stå
klart, och om pedagogen är övertygad att han gör rätt i att fostra till
aktivitet, böra väl även de därför ändamålsenliga medlen anses
fullt berättigade. Märkligt nog finns det strängt taget blott ett
enda sådant medel. Till bemästrandet av livssituationen leder ingen
annan väg än - övningen. Aktiviteten vinnes blott genom aktivitet; eller
för att tala med Decroly: "Livet kan inte främjas genom något annat än
genom - livet självt".
Så ett ord till den, som
kanske redan nu spanar efter aktivitetspedagogikens moraliska värde. Den
rent biologiska uppfattningen av aktivitetspedagogiken rymmer - skenbart
- inte någon högre etik. En sådan behöver inte diskuteras, så länge det
gäller att söka sig fram till den biologiskt uppfattade psykologin, vars
område vi nu beträda. Vi betyga med tacksamhet, att den förra hjälpt oss
att resa en hörnpelare och framkasta nu en vittomfattande fråga: vad
presterar psykologin för aktivitetspedagogiken, och vilken
betydelse har den alltså för denna pedagogik?
Det existerar i våra
dagar en noggrann forskning på aktivitet i här angiven mening. Det är
emellertid inte vår avsikt att här införa läsaren i forskningsmetodiska
strider och därigenom försvåra hans arbete. Vi vilja tvärtom underlätta
detta genom att något förenkla bevisföringen. Detta innebär bl. a., att
vi nöja oss med att hänvisa till några få, men betydelsefulla
psykologiska undersökningar, och att vi måste röra oss med forskningens
slutresultat, vilka vunnits genom omfattande undersökningar, och som av
sina upphovsmän anses som säkra resultat. (Lekmannen måste i
vissa fall med en god portion förtroende lyssna till dem, som presterat
ett samvetsgrant forskningsarbete.) Med hjälp av en bild kunde
förhållandet uttryckas sålunda: psykologin är för pedagogen ett redskap,
medelst vilket han kan plocka till sig frukter, som eljest inte finnas
inom räckhåll för honom.
Den i våra dagar mest
omfattande forskningen över den mänskliga aktiviteten har veterligen
utförts i Wien, där Charlotte Bühler - genom att sammanställa
många, av henne inspirerade enskilda arbeten - kunde i stora drag
skildra aktivitetens utveckling från födelsen till mognaden. Till denna
forskning vända vi oss med en fråga, som vi ställt redan för 10 år
sedan: På vilket sätt sker övergången från lek till arbete? Denna
övergång anse vi nämligen vara ett av pedagogikens huvudproblem. Nu kan
Wienskolan ge svar härpå.
Hela småbarnsåldern är
fylld av lek. I och genom leken förvärvar sig barnet sin kunskap om
livet. Men alla lekar ha inte samma karaktär. I funktionslekarna
upptäcker barnet möjligheten att genom rörelser skaffa sig glädje och
att upprepa den.
Den dynamiska faktorn är
här tydligen den lustkänsla, som en sådan livsstegring medför. Karl
Bühler analyserar denna känsla i sitt verk "Die geistige Entwicklung
des Kindes" under namnet funktionslust. Funktionslekarna kulminera vid
livets början, nämligen omkring 0;10, avtaga hastigt och vika vid 2;6 á
3;0 för två andra, fiktions- och receptionslekarna. De förra
bestå däri, att barnet kopierar mänskliga handlingar, de senare i att
barnet roar sig med eggelser från den vuxne (att betrakta bilderböcker,
att åhöra sagor etc.). Dessa lekar nå sin höjdpunkt mellan 2;6 och 4;0.
Barnen ha upptäckt den mänskliga handlingen, och de förstå - om också i
blygsam utsträckning - att det finns en mening däri. De liksom leka sig
in i de mångfaldiga livssituationer, som de upptäcka. Men under tiden
har i en långsamt stigande kurva ett tredje slags lek kommit till
utveckling och i hög grad bemäktigat sig barnets intresse. Den uppstår
ur den redan kända funktionsleken, men avviker därifrån på ett
betydelsefullt sätt. Ex.: Leken med sand roar i början därför, att man
kan manipulera med den, låta sanden rinna genom fingrarna, vältra sig i
den, kasta den på kamraterna etc. Så småningom lär man sig dock att
fylla sanden i en liten spann, och barnet upprepar detta fyllande och
tömmande. Lyckas barnet en gång av en händelse forma en vacker "kaka",
så dröjer blicken förvånad på den egna "skapelsen", och sedan upprepar
barnet denna handling medvetet - det vill göra en ännu finare.
Att kunna göra "något", d. v. s. att kunna av ett material
producera ett föremål, ett objekt, är kanske näst efter
språkförvärvet det viktigaste steget i människans liv. Och
samtidigt lär barnet känna ett nytt slags glädje, när det upptäcker sin
egen förmåga till en prestation, vilken barnet dessutom kan
förbättra. (Ex.: Ludvig [3;9] gör gubbar av plastilin. Olyckligtvis
stöter förf. till en av dem med foten, så att huvudet råkar falla av.
Ludvig gråter högt: "Åh, den stygga tanten! Hon har trampat sönder min
gubbe. Jag kan aldrig mera göra en så vacker gubbe!") Det är alldeles
tydligt, att barnet under denna utveckling lär sig att uppskatta
sina prestationer. Det kritiserar dem även och funderar över medel att
förkovra sig, kort sagt: det lär sig av sig självt den "hållning",
som en människa brukar intaga i förhållande till sitt "verk". Den lek,
under vilken denna upptäckt göres, kan betecknas som konstruktionslek,
och den nyssnämnda produktionsprocessen kan sägas utgöra ett
"verkskapande": Barnet förmår att "skapa" ett litet "verk", som
barnet självt anser vara värdefullt. Visserligen dominerar i den
skildrade processen skapareglädjen, men genom åtskilligt
misslyckande lär sig det skapande barnet så småningom nödvändigheten av
att anstränga sig. Därmed uppnås en ny, avgörande inställning,
som på annat håll (A. Fischer 1924) betecknades såsom "askes".
Omkring 6;0 äro 65 % av alla barn mogna för äkta verkskapande
(undersökningsmaterialet samlades i Wien). Ch. Bühler betraktar
"verkskapandet" såsom ett av de tre viktigaste tecknen på
skolmognaden. Att detta tar sin början redan i förskoleåldern, är ett
faktum, som bör tagas i övervägande såväl av småbarnspedagogiken som av
skolan själv. Verkskapandets successiva tillväxt på olikartat material
(byggande, ritande, plastiskt arbete, mekanisk konstruktion) leder till
ett pedagogiskt program, vilket möjliggör en anpassning till barnens
utveckling, som vida överträffar Fröbels och Montessoris aningar. Vi
lämna här verkskapandets problem under den tidigare barndomen för
att senare återkomma därtill.
1933 utkom Ch. Bühlers
bok: "Der menschliche Lebenslauf als psychologisches Problem". Däri
undersöker förf. (på grundval av talrika delarbeten) ett stort antal
biografier av berömda män och kvinnor samt analyserar dem med användande
av betydelsefulla kriterier. Ett av dessa är just "verkskapandet". Det
är nämligen inte likgiltigt, huruvida en människas verkskapande förlöper
efter normala linjer eller inte. Det kan bli ödesbestämmande, att en
människa på grund av inre eller yttre faktorer berövar sin egen
livsutveckling den biologiskt sett viktigaste motorn. Här har
vetenskapen tagit upp ett problem, som redan den naiva empirin tyckes
kunna besvara. Var och en av oss kan väl utan vidare och av egen
erfarenhet bekräfta, att ett liv utan gärning måste vara ett olyckligt
liv, och att ett liv, fullt av verksamhet, i grund och botten uppfattas
som tillfredsställande. Undantag finnas, men de endast bekräfta regeln.
Jämför man Ch. Bühlers två undersökningar, så frapperas man emellertid
av den stora lucka, som forskningen där lämnat. Vi känna nämligen
numera verkskapandets genes i den tidigare barndomen, och vi se
dess betydelse i berömda människors liv. Men hur verkskapandet växer
mellan 6;0 och mognaden (c:a 18;0), och under vilka förutsättningar
det utvecklar sig hos mindre berömda varelser, därom lämnas vi i
ovisshet. Här har den psykologiska forskningen ingenting att bjuda. Vi
vilja inte klandra den härför, ty denna lucka har sina djupa orsaker.
Småbarnens växande
och deras prestationer kunna iakttagas och utforskas i naturliga
situationer, där de, lämnade åt sig själva och materialet, eller
tillsammans med andra barn, leka eller på annat sätt äro aktiva. Men hur
skaffar man sig material över barnets naturliga prestationer och dess
inordnande i ett samhälle under en senare period? Forskaren står här
inför en gräns, ty möjligheter att samla sådant material finnas
knappast. Även om skolorna beredvilligt öppnade sina portar för den
iakttagande psykologen, vore föga vunnet. Ty vad denne finge se, vore
väl mestadels en uniformerad och påtvungen disciplin, utförandet av
uppgifter, resultatet av prestationer och - det må gärna erkännas - hos
enstaka elever fysiognomiska fenomen, ur vilka framskymtar en del av den
tillbakaträngda aktiviteten, och vilka fenomen nog kunde motivera en
filmupptagning.
Undersökningar av det
självverksamma barnet i hemmet - utanför den obligatoriska läxläsningen
- äro tekniskt svåra att utföra, även om mycket på denna väg kunde
vinnas till forskningens fromma. Skolålderns psykologi har
fördenskull ännu inte trängt in i detta centrala problem. Den måste nöja
sig med sådant som intelligensundersökningar och -mätningar, statistik
över prestationer av olika slag, utnyttjande av frågeformulär,
bearbetande av tillfälliga iakttagelser och emellanåt syssla med
undersökningar rörande gynnsamma betingelser för inlärande och inövande.
Skola vi våga dra en bestämd slutsats ur alla dessa ogynnsamma
förhållanden? Det finns ingen psykologisk forskning över barnets
"verkskapande" i skolåldern därför, att skolan inte givit utlopp åt h
e l a det naturliga mänskliga handlandet. Skolan har i stället odlat
(en i bästa fall förfinad) drill och därmed paralyserat det mänskliga
"skapandet" under uppväxtåren. Att en sådan forskning är möjlig
endast i en skola, där frihet ges åt barnets självdeterminerade
verkskapande, komma de av förf. ledda undersökningarna vid
universitetsskolan i Jena att visa.
Trots allt har Ch.
Bühlers framställning av det 4:e levnadsskedet ("fasen") stor betydelse
för skolpedagogikens utgestaltande.[1]
Där finnas intressanta bevis för barnets fortsatta inställning till
verkligheten (början till denna inträder mellan 5;0 och 8;0), vilken
inställning yttrar sig i nyfikenhet och vetgirighet, i kulminationen av
dess intresse för stoffet, i dess praktiska och teoretiska tänkande, i
kritikförmåga och i en allmän kroppslig och andlig kraftstegring. De
nämnda symptomen äro tecken på ett gynnsamt allmänt läge, en
högkonjunktur för verkskapandet, vilket blomstrar överallt, där sådana
livs- och glädjekällor tillåtas framkvälla.
Ett annat kriterium på
skolmognaden utgöres av barnets förmåga att infoga sig i ett
barnsamhälle. Här, liksom i fråga om verkskapandet, behövs en återgång
till genesen. Barnets första sociala upplevelser torde infalla i
2:a eller 3:e levnadsmånaden (Ch. Bühler), då det börjar att småle, när
det hör en människas röst. I fortsättningen efterhärmar det den vuxnes
mimik; i åldern 0;8 utvecklar det redan sin egen mimik. I alla dessa
fall måste man tala om en reaktiv social kontakt. Ett aktivt
kontaktsökande inträder tidigast i 6:e månaden, men detta utvecklar sig
snabbt, och redan före utgången av 1:a levnadsåret kan man konstatera
typiska yttringar av socialt beteende. Despoter, underlägsna och rivaler
kunna lätt urskiljas, när man sammanför jämnåriga barn. Från och med det
2:a till och med det 4:e levnadsåret sker barnets första inordnande i
familjesituationer. Detta inordnande försiggår inte utan en viss
dramatik. Å ena sidan önskar barnet ansluta sig till de andra, å andra
sidan vill det hävda sitt eget jag. Därmed uppstå de första
konflikterna, som kulminera i den kända första trotsperioden (omkring
3;0). Undersökningar över småbarnens gruppbildningar i barnträdgården ha
visat en långsamt växande förmåga hos dessa att hålla ihop med andra
barn. Gruppbildningarna, som äro mycket labila, ske kring en person i en
gemensam lek, men också kring ett föremål, som till en början kan vara
en smörgås eller en "slickepinne", senare en färglåda, en kanariefågel,
en bilderbok eller dylikt. Att tillsammans med andra kunna
intressera sig för något gemensamt objektivt, måste anses som ett
bestämt framsteg. En mycket intressant korrelation visar sig mellan de
omnämnda lekformerna och barnets sociala beteende. I alla dessa lekar
kan det sociala momentet spela en roll. Funktionsleken kan stegras genom
gemensamt utövande (flera barn hoppa tillsammans), och fiktionsleken
socialiseras därigenom, att flera barn slå sig ihop och fördela rollerna
sinsemellan (leka familj och skola). Det är endast konstruktionsleken,
som i sin början avböjer gruppbildningen, eftersom var och en av de små
konstruktörerna är alltför upptagen av sin egen sysselsättning och
ibland blir väl våldsam, när det gäller att skaffa sig material eller
att försvara det. I stort sett kan alltså en mer eller mindre
labil lekgemenskap uppstå i barnträdgården. K. Reininger har i
ett arbete uppställt 6-åringens typologi i socialt hänseende. Han
urskiljer: ledare, maktlystna, hjälpare, moderliga, sällskapliga
genomsnittstyper och socialt framgångslösa typer. Han konstaterar de
första varaktiga grupperna och ser deras motiv. Redan nu kunna
gemensamma, om ock mycket skiftande intressen sammanhålla dem.
Ledarepersonligheter finnas knappast ännu, men, såsom redan sagts, många
andra mänskliga relationer. Barn i denna ålder förmå dock inte att
själva bilda ett samhälle. Samme författare hade några år tidigare
undersökt 11-åringar i deras sociala beteende. Hans båda arbeten äro
upplysande ifråga om de två åldersstadiernas utvecklingsnivå. Medan
nybörjarna bilda tillfälliga grupper och ännu inte kunna sammansluta
sig i enheter, så förmår 11-åringarna skapa ett gemenskapsliv med
skiftande relationer och allt fastare struktur. Denna uppstår på två
sätt: 1) genom grupper med ledare och 2) genom att den oordnade flocken
organiseras socialt, så att varje individ därvid erhåller sin plats på
rangskalan.
Och nu några slutsatser
ur dessa forskningsresultat. Då redan 6-åringen är mäktig en social
anpassning (ehuru han inte förmår bilda varaktiga grupper), och då
11-åringarna förmå skapa ordning, måste en betydelsefull
utveckling ha försiggått mellan åren 6 och 11. Man är berättigad att
fråga under vilka omständigheter denna skett. Hemmet kan näppeligen ha
åstadkommit den, ty dess sociala förhållanden äro av ett alldeles
specifikt slag. I skolan gåvos tillfällen till utveckling av sociala
instinkter blott under rasterna.[2]
Svaret måste bli: förmågan att bilda ett samhälle beror på den
allmänna utvecklingen hos barnet. Med denna kan skolan räkna och på
den kan byggas vidare. Försummar skolan detta, så lämnar den barnets
sociala drifter opåverkade och dessa komma att näras och utformas under
mindre gynnsamma betingelser, var slumpen ger tillfällen därtill (på
gatan t. ex.).
Låt oss nu, liksom ifråga
om verkskapandet, undersöka vilken roll människans sociala verksamhet
kommer att spela i fortsättningen. Redan innan Ch. Bühler i den omnämnda
boken "Der menschliche Lebenslauf als psychologisches Problem"
diskuterade den mognade människans utveckling, hade hon i "Kindheit und
Jugend" framlagt de resultat, som psykologin hittills vunnit beträffande
ungdomens sociala utveckling, arbete och yrkesval mellan levnadsåren 14
och 19. Den sociala driften blir nu mera dominerande.
Samhörighetskänslan med familjen avtager, men tiden att bilda ett eget
hem är ännu rätt avlägsen. Efter pubertetens revolt mot all auktoritet
söker den unge en viss ledning. Frigörelsen från de gamla auktoriteterna
och uppsökandet av nya prägla på ett karakteristiskt sätt såväl de ungas
sammanslutningar och organisationer som deras underordnande under en
ledare. Så uppstår en period av relativ social obundenhet, som kan vara
ett lyckat förspel till livets allvar, men som också kan leda till
förvillelser av skilda slag.
Dessa senare bero framför
allt på de ungas bristande livserfarenhet. De handla på försök utan att
ana följderna. Detta ger också förklaringen till ungdomens benägenhet
att anamma politiska slagord och demagogernas benägenhet att begagna sig
därav. Ett annat bevis för den sociala driftens betydelse i mognadsåren
är yrkesvalets problem. Vi citera här en passus efter Ch. Bühler: "Den
som inte gör sig nyttig (i samhället), som inte är i stånd att ge, att
producera och att prestera något, varigenom han tjänar andra, förvägras
förr eller senare medel till sitt livsuppehälle." Den växande människan
börjar förstå denna från kollektivet utgående fordran och söker sig ett
yrke. Levnadskallet är alltså "individens gemenskapsfunktion".
Här känna vi oss frestade
att dra något avvikande slutsatser. Ch. Bühler konstaterar, att de
hithörande mognadsmomenten, yrkes- och arbetsmognaden, uppträda mycket
sent och fordrar, att undervisning och uppfostran skulle ingripa först
när denna mognad är för handen. Vi däremot anse, att uppfostran och
undervisning borde på ett mycket tidigt stadium förhjälpa den växande
ungdomen att uppleva det personliga inordnandet i en samhällelighet.
Liksom ifråga om verkskapandet vädja vi till allas erfarenhet och insikt
och formulera följande: varje normal människa önskar inte blott att
producera något, utan också att med denna produktion göra sin insats i
ett samhälle. Att skaffa sig en plats i samhället och att se den egna
gärningen värderad av andra är en djupt rotad och ur biologisk synpunkt
lätt förklarlig önskan hos varje människa.
Sammanfattning: vid
inträdet i skolan äger barnet tillräcklig utveckling för att kunna
anpassa sig efter ett litet samhälles fordringar. Då den unge
lämnar skolan, börjar det allvarliga inordnandet i den vuxnes värld.
Skolan skulle i den betydelsefulla perioden mellan 7 och 14 år verksamt
kunna bidraga till denna utveckling, därest den väl kände till och
fostrade de sociala formerna under denna tid.
Genom att undersöka både
verkskapandets och den sociala driftens betydelse under skoltiden kunna
vi uppställa två krav, som egentligen sammansmälta till ett.
Människans viktigaste livsfråga, hennes verkskapande inom
samhälleligheten, fordrar en helt annan inställning av skolan, än denna
hittills haft. I stället för att vara enbart kunskapsförmedlande bör den
vara f o s t r a n d e, och detta i ordets allra djupaste mening.
Verkskapandet och
förmågan att inordna sig i en samhällelighet äro enligt vår mening
viktiga mognadstecken, men bara för den, som vill begagna sig därav,
alltså för aktivitetspedagogen. Annorlunda förhåller det sig med ett
symptom, vars betydelse vi nu vilja undersöka.
Ch. Bühlers tredje
kriterium är: barnets medvetande om uppgiften och plikten. Enligt
henne lär sig barnet arbete och pliktmedvetande i och med verkskapandet,
genom vilket det upptäcker objektiva normer. Här föreligger ett
förbiseende från nämnda förf :s sida. Hon undersöker nämligen inte den
ansats till pliktmedvetande, som härstammar från den tidiga
barndomens lydnadsupplevelser, och hon skiljer inte heller mellan de
uppgifter som barnet självt ställt sig och de, som den vuxne
förelagt barnet. Det är emellertid en ytterligt viktig fråga för
pedagogen, om en sådan skillnad verkligen existerar eller inte, och för
att besvara den fordras nya, avgörande undersökningar. Vi vilja med stöd
av eget forskningsmaterial framställa sakförhållandet på följande sätt.
En 6-åring medför till
skolan från sin tidiga barndom erfarenheten, att man måste lyda den
vuxne. Å andra sidan har han upptäckt, att man själv kan ställa sig en
uppgift, och att dess genomförande också är en plikt. Men hittills har
ingen fordrat någon andlig prestation av honom. Om han
intresserar sig för läsning, skrivning eller räkning, har han drivits
därtill av sitt eget intresse. (Detta kan vara ganska stort, såsom vårt
material nogsamt visat.) Alla svårigheter torde han dock inte kunna
övervinna genom sina små blygsamma "upptäckter" på egen hand. Alltså
känner han det rent av nödvändigt att få uppgifter av dem, som veta
vad han inte vet. ("Hjälp mig, så att jag kan reda mig ensam", tycks
vara många barns outtalade önskan.) Med denna latenta förväntan kommer
han så till skolan, där läraren för honom förkroppsligar själva
vetandet. Vad denne säger är lag, och förblir detta under en stor del av
skoltiden. Den förklaring, som vi här givit, är ägnad att underlätta
skillnaden mellan verkskapandets pliktmoment, som bär självstyrandets
karaktär, och det av Ch. Bühler så kallade uppgifts- och
pliktmedvetandet, vilket i grund och botten är frivillig
underkastelse under och lydnad för den vuxnes befallning.
Ibland ha även oskrivna lagar auktoritetskaraktär för barnet.
"Man bör göra så här", är ofta ett barns enda förklaring till
dess underkastelse. Vi förstå nu också varför enligt Ch. Bühler barnet i
denna ålder tycker om sociala lekar med tydliga lekregler. Det tycker
om att ha ett visst rättesnöre att gå efter. De tre kriterierna på
ett barns skolmognad äro alltså: 1) förmågan att själv utföra ett litet
manuellt "verk", 2) förmågan att inordna sig i ett barnsamhälle och att
där utveckla en egen aktivitet samt 3) förmågan att underkasta sig den
vuxnes uppgifter eller oskrivna, men tämligen tydliga lagar.
Den herbartska skolan
hade inte något behov av vidlyftiga mognadskriterier. Om man hade frågat
skolmagistern från anno dazumal, vad han väntade av sina skolnybörjare,
så skulle han förmodligen i bästa fall ha svarat: "Jag vill ha sådana
barn, som äro så pass intelligenta, att de kunna 'följa med', och
framför allt sådana som kunna 'lyda'. Allt annat sköter jag om."
Med detta svar skulle han åtminstone visat sig äga en profetisk blick
för psykologins berättigande i fråga om intelligenstests och det
omnämnda uppgifts- och pliktmedvetandet. Däremot kunde han ännu inte
ana, att de två först nämnda kriterierna måste anses såsom
likaberättigade, ja till och med viktigare än det senare.
Verkskapandet och ändamålsenligt socialt beteende äro viktiga
kriterier för dem som inse, att skollivet inte kan organiseras på annat
sätt än genom att hänsyn tages till barnets aktivitet i båda dessa
avseenden.
Eftersom vi nu hålla på
med problemet "skolmognad", må det vara oss tillåtet att säga, att vi i
och med uppställandet av en aktivitetspedagogik konsekvent erkänna även
vissa andra mognadstecken såsom betydelsefulla för dennas
praktik. Så ha vi undersökt 6-åringens språkliga yttringar i
barnträdgårdens fria situationer och därigenom kommit till insikt om,
att det inte alls är likgiltigt för skolaktivitetens början, om ett barn
kan uttrycka sig språkligt eller ej. Eftersom skolaktiviteten
förutsätter barnets självorientering, äro de barn som inte kunna
formulera sina tankar till tydliga frågor eller uttalanden, handikappade
och behöva hjälp därtill i början. Slutligen vilja vi omnämna tvenne
aktivitetsformer, som på ett markant sätt skilja mogna och omogna
skolnybörjare åt. Dessa äro: det självständiga lärandet och dito
övandet. I vår bok "Entwicklungsgemässer Schaffensunterricht" ha
vi analyserat skolaktiviteten och betecknat som "lärande" varje "intentional
sysselsättning med ett objekt, vilken åsyftar kunskapsförvärv". Med
"övande" däremot menas "en determinerad upprepad handling i syfte att
förbättra den egna funktionen". "Lärandet" och "övandet" uppträda
omedvetet i barnets tidiga lekar, vilka just därför äro biologiskt
betydelsefulla. Dessa aktivitetsformer bli med tiden medvetna, fyllas
med allvarlig strävan och utnyttjas till egna framsteg. Då få de
allvarskaraktär; antingen förbli de absoluta, d. v. s. isolerade, eller
ock tjäna de, såsom vi snart skola se, verkskapandets inre organisation.
(Några exempel: 1) Ett 1-årigt barn slår upprepade gånger med skeden på
tallriken och tycker, att detta är roligt. Det lär sig att känna igen
porslinets klang och dess motståndskraft. Samtidigt stegrar detta barn
sin kraft och lär sig att slå (lek). 2) Birger (6;0) letar i skåpet
efter något. Lärarinnan frågar: "Vad söker du?" Svar: "Skalbaggar, det
finns så många här, och ja; vill se, om alla är lika" (lärande). 3)
Hildur (6;4) skriver mödosamt av en hel sida med "M"; sedan säger hon:
"Nu skall jag skriva om det igen, så att det blir lite bättre" (övande).
Alla dessa mognadstecken framträda tydligast, då de ses mot
åldersmognadens psykologiska bakgrund. Denna utgöres av skolnybörjarens
intresse. Åldern 5;0-8;0 är nämligen ett skede i barnets
utveckling, under vilket en stor förvandling äger rum. Barnet vaknar upp
från sin dröm- och sagovärld och upptäcker nu verkligheten.
Nyfikenhet och vetgirighet anmäla sig och driva till att uppsöka
tillfällen, där man kan erfara något, alltså lära sig något i
ordets vidsträcktaste betydelse.
Hittills ha vi ur
psykologins skattkammare dragit fram åtskilligt, som kan berika
skolpedagogens vetande om aktivitetens utveckling. Fastän vi på tvenne
viktiga punkter (verkskapandet och det sociala beteendet) läto senare
perioder framskymta, voro vi dock tvungna att hålla oss till
skolnybörjarens psykologi. Skälet härför ligger i detta arbetes
syfte. Det är omöjligt att inom en så trång ram framställa de följande
årens aktivitetspsykologiska nivå, och det är för övrigt fåfängt att
försöka något sådant under nuvarande förhållanden, då vetenskapen ännu
inte har mycket att bjuda på detta område. Vi använda alltså hela detta
kapitels innehåll för en överblick över det första skolårets
pedagogik. Därmed kunna vi också liksom på en modell antyda de
psykologiska och pedagogiska frågor, som inställa sig för vart och ett
av de följande åren. Resultatet av detta tankearbete kan bli ett
indirekt svar på det av oss uppställda problemet: vad betyder psykologin
för aktivitetspedagogiken? Sin slutgiltiga formulering får det, när vi
behandla aktivitetspedagogikens vetenskapliga karaktär.
Ch.
Bühler, Kindheit u. Jugend (3. Aufl.). Leipzig 1931. (Citeras hädanefter
K. u. J.)
K. Reiningers arbeten hämtade
sitt material från Wiens folkskolor, där en viss frihet lämnades, men
där undervisningen på den tiden ännu inte begagnade sig av den fria
gruppbildningen.
Publicerad 16 mars 2009 |
|